V R E K K E N P A G I N A
Consuminderen, bezuinigen en besparen met een knipoog.
      Aangepast zoeken
      De 10 seconden regel

      Alleen beeld en geluid staan tegenwoordig centraal bij de makers van televisie. De inhoud en het onbevooroordeeld informeren van u en mij  is op zijn best secundair geworden. Het moet snel, een zekere doelgroep aanspreken en niet te diepgaand worden. Anders zijn er te weinig kijkers die passen bij het tijdslot van het programma en de daarbij behorende adverteerders. Verstildheid is nauwelijks meer aan de orde. Het is bijna synoniem geworden voor ‘ouderwets’ en ‘niet ter zake doend’. De oudere kijkers onder ons kennen nog wel programma’s zoals ‘Showroom’ waarin mensen geportretteerd werden zonder te pogen hen te blameren. In een rubriekje zoals ‘De TV Draait Door’  in het boeken-films-en elkaar-schaamteloos-promotende-jij-ook-ik-ook-televisie-programma ‘De Wereld Draait Door (DWDD)’ worden mensen die afwijken van het gemiddelde ronduit uitgelachen. Afwijken mag niet. Afwijken moet aan het volk getoond worden. En het volk moet lachen. Kijkcijfers mogen hiermee schaamteloos worden opgekrikt.  Wat dacht u van zo’n programma als ‘Een schitterend Ongeluk’ waarin Wim Kayzer langdurige bewegingsloze televisie maakte die gericht was op het verrijken van ons bestaan. Ach, wellicht ben ik ook te afwijkend om met heimwee te denken aan zo’n avond met rustige en inhoudelijke televisie die inspireert en aanzet tot denken.

      De vertraagde tijd.

      Merkwaardig is nu, want ik vergeet bijna waar deze rubriek voor bedoeld is, dat we die versnelling in het denken terug kunnen zien in ons dagelijks handelen. Alles moet snel. Als het stoplicht één seconde op groen staat dan beginnen de automobieltjes achter De Vrek al luidruchtig hun ongenoegen kenbaar te maken. Ze toeteren mij en mijn Jaguar voort. Als ik te lang op zoek ben naar mijn bonuskaart bij de kassa van de supermarkt dan hoor ik de caissière en het op aan mij aansluitend winkelend publiek nadrukkelijk zuchten. En als ik in een gesprek eens naar het plafond ga kijken om een goed antwoord te kunnen construeren wordt er smalend gezegd dat men vandaag graag nog een reactie wil ‘hahahaha’, en een ieder lacht hartelijk mee.

      We hebben dat jachtige in onze dagelijkse routines verankerd. Nadenken, dat is van vroeger. Dat hoeft niet meer. En zo zie ik regelmatig overvolle winkelwagens in de supermarkt die moeiteloos en onnadenkend gevuld worden. Denk nu eens bij elke aanschaf goed na of u het daadwerkelijk nodig heeft, of u het kunt betalen en of het op een andere manier waarde toevoegt aan uw bestaan. Pas de 10 seconden regel toe wanneer u in de supermarkt bent. Heeft u die zak chips nodig of heeft u gewoon lekkere trek? Als u lekkere trek heeft zou dan een cracker ook kunnen volstaan? Heeft u die suikerhoudende en chemicaliën bevattende frisdrank echt nodig of zou een glaasje water niet verstandiger zijn? Wilt u echt kant en klare soep kopen of maakt u liever zelf een grote pan verse soep zonder E-nummers bevatten substanties? Maakt u de groente eventjens (citaat van Swiebertje, ook te langzaam voor nu) zelf schoon of koopt u van die kant-en-klare voorgesneden en 4 maal zo dure zakjes groente?

      Het mogen er ook 11 zijn hoor.

      Met de 10 seconden regel haalt u gegarandeerd andere (of minder) boodschappen. Maak tevoren een boodschappenlijstje voor de supermarkt en beperk u tot dat lijstje. Wilt u toch meer aanschaffen, denk dan eerst 10 seconden goed na. En die andere gouden regels kende u al: nooit met een lege maag naar de supermarkt gaan, laat de kinderen als het even kan thuis, winkel met een mandje en niet met een karretje en kijk ook eens naar de veel goedkopere huismerken onderin het schap. Zoals ik pleeg te zeggen: neem de tijd voordat de tijd u neemt. Uw vraag beantwoordend: natuurlijk mag u mij citeren.